Od Monaka až po Cannes – francúzska riviéra

Po týždni strávenom v Ligúrii a spoznaní krás talianskej riviéry sa presúvame ešte viac na západ do krajiny vynikajúceho vína, elegancie, módy či krásnych pláží – do Francúzska a konkrétne jeho prímorskej časti s názvom francúzska riviéra. Ako prvú navševujeme malebnú dedinku s úžasným výhľadom Eze. Do Eze sa dostanete jednou zo slávnych troch Corniches, čo je skupina ciest ponúkajúca počas celej ich dĺžky úžasné výhľady. My sme začali takzvanou Grande Corniche, ktorá je z týchto troch ciest najsevernejšie a prechádzkou cez malé mestečko La Turbie, kde sme sa zastavili na kávu a prezreli si malé historické centrum pozostávajúce z niekoľkých úzkych uličiek. Tesne pred Eze sme sa napojili na druhú Corniche s názvom Moyenne Corniche. Tá nás doviedla až do centra dedinky, tu sa nachádza parkovisko, kde môžete odstaviť auto (najlepšie je prísť ráno, pretože poobede tu je už celkom problém zaparkovať). Do historického centra majú autá vstup zakázaný, okrem vyhradených hotelov. To bol aj náš prípad, pretože sme si tu rezervovali noc v hoteli s nádherným výhľadom na riviéru – Chatea Eza. A aj keď sme tu minuli naozaj dosť peňazí, neľutujeme ani chvíľku strávenú na tomto mieste, ktoré nám bude pripomínať nezabudnuteľné spomienky, medzi inými aj na naše zásnuby :). Noc v Chateau Eza bol pre mňa najlepší zážitok pobytu v dedinke Eze, ak sa tu neubytujete, odporúčam navštíviť aspoň reštauráciu, či už na obed alebo aspoň na krásny výhľad (ideálne večer :)). Po dobrom obede sme sa vybrali na prechádzku uličkami Eze, ktoré sú po väčšine úzke s kamennou dlažbou a tehlovými alebo kamennými domčekmi. Napriek studeným kameňom pôsobí dedinka veľmi útulne a to vďaka všadeprítomným kvetinám či lákavým vôňam kávy alebo domácej kuchyne z reštaurácií a kaviarní. Jednou z najväčších atrakcií sú záhrady Jardin botanique d’Èze, najvyššie položené miesto dedinky a ponúkajú úžasné výhľady na okolitú krajinu. Okrem toho tu nájdete množstvo zaujímavých kaktusov a rastlín a veľmi obľúbené lehátka, často obsadené turistami oddychujúcimi na tomto pokojnom mieste.

Cesta do Eze - Monako v pozadí

Výhľad zo Chateau Eza

Reštaurácia Chateau Eza

Zásnuby :)

Dedinka Eze

Jardin botanique d'Èze

Po noci v dedinke Eze sa presúvame smerom nadol k pobrežiu do Nice. Máme šťastie, že je nedeľa a celý deň môžeme zadarmo parkovať na ulici. Hneď po vybalení na hoteli sa presúvame do centra a prechádzame ulicou Avenue Jean Médecine až k moru k slávnej Promenade des Anglais. More v Nice je gýčovo tyrkysovo modré, namiesto piesku sú tu kamienky. Najkrajší pohľad na pláž je z neďalekých záhrad Parc de la Colline du Château a práve sem smerovala naša ďalšia cesta. Určite odporúčam navštíviť toto miesto, miešajú sa tu domáci a turisti, rodini s deťmi alebo mladé či staršie páriky. Dá sa tu stráviť kľudne celý deň, oddychovať v tieni stromov, kochať sa výhľadom, piknikovať alebo sa zúčastniť jednej z mnohých akcií, ktoré sa tu celoročne konajú – koncerty, vystúpenia pre deti atď.

Výhľad na Nice

Pobrežie Nice

Pod parkom Colline sa nachádza historické centrum Nice s názvom Vieille Nice, kde nájdete niekoľko známych budov napríklad Palais de Justice alebo katedrálu Sainte-Réparate. Tu sa zastavujeme na pizzu a vynikajúci sladký dezert créme brulé. Uličky v centre sú plné turistov, obchodíkov so suvenírmi, domácimi výrobkami, malými kaviarničkami a reštauráciami. Takisto po tme to tu žije, takmer každý bar a reštaurácia sú plné, ľudia popíjajú vynikajúce vínko a sledujú majstrovstvá Európy vo futbale.

Francúzske dobrotky

Nočné Nice

Na druhý deň sme sa rozhodli plážovať mimo Nice, ale najskôr sme si prezreli slávne Monako. Do Monaka sa dá dostať pohodlne vlakom z Nice, my sme mali auto, no upozorňujem na drahé parkovanie :). Tentokrát sme absolvovali cestu najjužnejšou z troch Corniches s názvom Basse Corniche. Cesta prechádza cez niekoľko krásnych miest, napríklad Villefranche-sur-Mer, Saint-John Cap Ferrat, Beaulieu-sur-Mer, Eze-Bord-de-Mer či Cap d’Ail. V Monaku sme začali sme pri kasíne a prešli sme sa centrom mesta. Všade na uliciach bolo veľmi čisto, množstvo kvetín, ale aj dosť veľa rozostavaných projektov, čo mi tak trochu kazilo celkový dojem z tohto luxusného miništátu. Druhou zastávkou bola slávna zákruta s formuly 1 nazývaná aj tabak. Odtiaľ sme sa prešli popri prístave a autom sa vyviezli do kopca k oceánografickému múzeu a palácu princov. Táto časť Monaka sa mi páčila najviac, okrem krásneho výhľadu na dole ležiace Monte Carlo, prístav, luxusné jachty, drahé autá, a hotely, sa mi veľmi páčili úzke uličky, kde rozvoniavali crépes, káva a sladké pečivo. Na záver sme navštívili oceánografické múzeum, ktoré sa nám veľmi páčilo, okrem obrovského akvária tu môžete pohladkať malého žraloka a vidieť rôzne exotické rybky a morské tvory :).

Monako

Kasíno v Monaku

Zákruta tabak z formuly 1

Výhľad na Monte Carlo

Oceánografické múzeum

Cestou z Monaka späť do Nice sme sa zastavili na pláži vo Villefranche-sur-Mer, kde sme si na pár hodín výborne oddýchli. Jediným mínusom bol predražený bar na pláži s názvom Delibo Les Bains Plage Restaurant, kde sme polhodinu čakali na sandwich až sme to vzdali a išli si kúpiť panini do neďalekého stánku :). Villefranche je mestečko na kraji polostrova Saint-Jean-Cap-Ferrat, na ktorom okrem krásnej prírody a pláží nájdete napríklad aj často navštevovanú vilu Ephrussi de Rothschild, postavenú rodinou bankárov a navštevovanú aj vďaka krásnym kvetinovým záhradám (vstupné 13.5€).

Villefranche-sur-Mer

Po dvoch nociach strávených v Nice sa presúvame do hlavného mesta parfémov – Grasse. Grasse je od Nice vzdialené cca 40 minút cesty, centrum mesta je pomerne kopcovité, no veľmi pekné, upravené a vyzdobené kvetinkami. Farebné domčeky dopĺňajú fontány či palmy a domáci aj turisti vysedávajú vonku v plných kaviarňach. Zaparkovali sme na veľkom parkovisku v centre a našou hlavnou zastávkou bolo múzem parfémov – Le Musée International de la Parfumerie. Na niekoľkých poschodiach sme sa dozvedeli históriu parfumérstva, pozreli si najstaršie a najzaujímavejšie flakóny a samozrejme nesmeli chýbať „ochutnávky“ jednotlivých vôní (a niektoré aj poriadne smrdeli :)). Počas dovolenky vo Francúzsku som si nakúpila parfémy v parfumérii Fragonard, určite odporúčam, majú dostupné ceny, krásne vône a balenia, vhodné aj ako darček. Po prehliadke múzea sme si sadli do kaviarne Café des Musées na sladké crépes a cappucino. Osviežení sme sa prešli po centre Grasse, nazreli do pár obchodíkov s krásnymi domácimi výrobkami a presunuli sa smerom na západ do mesta Aix-en-Provence. Ale o Provensálsku až neskôr :).

Múzeum parfémov Grasse

Grasse

Na záver článku o francúzskej riviére by som chcela spomenúť mesto slávne vďaka každoročnému filmovému festivalu a tým je Cannes. Do Cannes sme zavítali až na záver našej týždňovej dovolenky po Francúzsku, no keďže patrí do francúzskej riviéry, rada by som poskytla pár informácií už teraz. Cannes leží cca  34 kilometrov západne od Nice. Mesto je však oveľa pokojnešie a povedala by som, že trošku dovolenkovejšie ako samotné Nice. Bola som prekvapená koľko mladých ľudí som tu videla, možno preto, že sa tu akurát konala nejaká technická konferencia, alebo jednoducho je to miesto, kam chodia dovolenkovať mladé páry či skupinky kamarátov. Centrum Cannes na mňa pôsobilo veľmi luxusne, hlavne večer boli ulice plné najrôznejších módnych kreácií, drahých áut, no a nemôžem zabudnúť na prístav, kde kotvili stovky milionárskych jachiet, na niektorých z nich sa konali súkromné párty a mali vlastnú ochranku, ktorá strážila vstup. Jednou z najznámejších pamiatok je Palais des Festivals et des Congrès, kde sa koná aj slávny filmový festival a tu nájdete otlačky rúk rôznych slávnych celebrít (ktoré sme my mimochodom hľadali poriadne dlho a po tme ich takmer nieje vidieť :)). Kúsok od paláca je prístav Le Vieux Port a nad ním na kopci kostol Notre-Dame d’Espérance, odkiaľ je pekný výhľad. Hneď ráno po prebudení sme sa vybrali na pláž, blízko k centru je Plage de la Croisette alebo Plage du Midi, vzdialenejšie no krásne sú napríklad Plage des Rochers alebo Bijou Plage. Pláže sú piesočnaté a voda čistá, my sme mali trošku smolu, lebo sa nám tesne po príchode zamračilo. Jeden deň v Cannes je určite málo, takže ak budete mať možnosť, strávte tu aspoň tri dni a poriadne si vychutnáte atmosféru tohto mesta.

Cannes

Naša dovolenka vo Francúzsku sa návštevou Cannes skončila, posledná noc nás čakala v talianskej Verone, ale o tom až neskôr. Francúzska riviéra vo mne zachovala krásne spomienky, od čistých pláží, malých mestečiek a dediniek s úzkymi kamennými ulicami ozdobenými kvetinkami, zaujímavých múzeí až po výborné víno a kuchyňu (odporúčam steaky alebo koláč quiche). O ďalšej krásnej časti Francúzska – Provensálsku už čoskoro v ďalšom článku :).