Alghero

Tentokrát moja cesta smerovala na ostrov s bielym pieskom v Stredozemnom mori – na taliansku Sardíniu. Sardínia je druhý najväčší ostrov Stredomoria (po Sicílii) s hlavným mestom Cagliari a s približne 1,6 miliónovým obyvateľstvom. Čaká Vás tu nádherná príroda, čisté priezračné more, pieskové pláže a malé historické mestečká postavené v prímorskom štýle. My sme leteli z Bratislavy do mesta Alghero, nachádzajúcom sa na severozápadnom pobreží ostrova. Let trvá 2 hodinky, pristáli sme 17:30 poobede. Opäť sa sem lacno dostanete s leteckou spoločnosťou Ryanair a ubytovanie odporúčam rezervovať cez Booking, výber je naozaj veľký. Nás letenka vyšla 167€ pre 2 osoby. Na Sardínii som strávila len 4 dni, čo trochu ľutujem, pretože tu bolo krásne a určite sa oplatí ostať tu dlhšie. V porovnaní napríklad s Malorkou, je tento ostrov tichší a pokojnejší, nie sú tu veľké rušné strediská plné diskoték, práve naopak. Nájdete tu skôr tichšie uličky pomedzi vysoké ošarpané domy, útulné krčmičky a reštaurácie a príjemné malé hotelíky alebo penzióny. Plánujem sa na Sardíniu ešte vrátiť, požičať si tu auto a pochodiť celý tento 343 km dlhý a 154 km široký ostrov.

Krása Alghera

Letisko v Alghere bolo tým najmenším letiskom, na ako som kedy bola. Dokonca pri návrate sme si ani nemali kde kúpiť kávu alebo občerstvenie (okrem automatov). Letisko sa nachádza približne 10 km od Alghera a premávajú z neho pravidelne autobusy – na tejto stránke si môžete pozrieť konkrétne časy odchodov autobusov – stránka letiska Alghero. Lístok sa dá kúpiť v automate v letiskovej hale a cena, keď sme tu boli my, bola 1€.
Keďže sme boli v Alghere prvýkrát, nevedeli sme presne kde máme vystúpiť, jediné čo sme vedeli bolo, že nás hotel je blízko pri pláži a tiež názov ulice, na ktorej sa nachádzal. Hneď ako hlas v autobuse zahlásil našu ulicu, vystúpili sme a zistili, že je ešte priskoro. Ďalej sme sa teda vybrali peši, ale po 15 minútach sme uvideli more a nakoniec aj náš hotel.
Náš hotel vlastne ani nebol hotel, ale takzvaný B&B – čiže bed and breakfast (voľne preložené ako nocľah s raňajkami). Aj keď naše ubytovanie bolo veľmi na dobrom mieste len pár metrov od pláže, označené nebolo veľmi viditeľne a keby sme nevedeli presné číslo domu, asi by sme ho našli ťažko. Na úvod nás privítal majiteľ – Claudio, po ktorom bol pomenovaný celý hostel – Da Claudio. Bol veľmi milý, ukázal nám izbu, kuchyňu, malú terasu a krásnu veľkú kúpeľňu s WC. Cena na 3 noci pre 2 osoby bola 165€ aj s raňajkami.

Raňajky sa nám na prvý pohľad veľmi páčili, ale keď sme zistili, že každé ráno musíme jesť sladké kroasanty a balené trvanlivé pečivo, neviem či by sme tam vydržali dlhšie ako 3 noci. Starala sa o nás milá stará pani, ktorá síce po anglicky nevedela ani slovo, ale vždy sa milo usmievala, keď nás videla. Raňajky teda boli jediné mínus tohto hostela a možno ešte to, že sme dostali izbu hneď na prízemí, čiže priamo pod oknami bol chodník a hocikto nám mohol vidieť do izby. Zariadenie bolo ale veľmi pekné, všetko nové a čisté a hlavne priestranné. Prikladám foto.
Naša izbaKuchyňaHostel Da ClaudioKeď sme sa vybalili a trochu si oddýchli, vybrali sme sa preskúmať okolie. Stačilo prejsť cez cestu a ocitli sme sa na plážovej promenáde, ktorá viedla priamo do najkrajšej časti tohto mesta – do historického centra. Prechádzkovým tempom to bolo do centra asi 20 minút. Na druhej strane od hostela boli na výber 2 supermarkety s veľkým výberom potravín, čiže ak Vám nechutili raňajky v hoteli (a nám teda veľmi nechutili), tu ste si mohli dobre nakúpiť. Ceny veľmi podobné tým našim, až som sa niekedy čudovala ako je tu lacno a výber samozrejme bohatý, hlavne čo sa týkalo rýb, ovocia a zeleniny. My sme ako prvé hľadali niečo dobré pod zub a skončili sme v malinkej reštaurácii, ktorá bola síce veľmi jednoducho zariadená, ale pizzu mali vynikajúcu. Za 5€ Vám priniesli celý veľký plech, z ktorého ste si mohli trhať koľko ste chceli. Osviežili sme sa ešte dobrým červeným vínkom a posilnené sme začali s poznávaním Alghera.
AlgheroPrístavAlghero Domáca pláž

Nádherné pláže a nakupovanie v úzkych sardínskych uličkách

Hneď na druhý deň po raňajkách sme vyrazili na pláž. Teploty sa tu pohybovali začiatkom augusta okolo 30 ° C  (my sme tu konkrétne boli od 4.8.2011 do 7.8.2011), obloha bola takmer bez obláčika, čiže počasie ideálne na vylihovanie na pláži. Od hostela bola pláž Lido di Alghero 5 minút cesty a hneď ráno sa tu ležalo najlepšie, pretože tu takmer nikto nebol. More bolo krásne čistučké, neboli v ňom ani žiadne morské príšerky, ktoré ja osobne nemám veľmi rada. Jedine som tam videla malinké neškodné rybky :). Teplota vody bola tiež veľmi príjemná, čiže sa tu aj výborne plávalo. Priamo na pláži som bufety alebo reštaurácie nevidela, skôr sa nachádzali až keď ste prešli cez cestu bližšie k hotelom. Ale ak ste mali chuť na niečo osviežujúce, každú chvíľu chodili po pláži černosi, ktorí ponúkali ovocie, zmrzlinu, osviežujúce nápoje a tiež oblečenie, šperky a rôzne hračky do vody.
PlážPlážPlážovať sme vydržali tak maximálne 4 hodinky a potom sme sa išli na chvíľu schladiť do hostela. Osprchované a oddýchnuté sme sa vybrali preskúmať Algherské obchody.
Ešte predtým ako vojdete priamo do starého mesta Alghera, uvidíte krásny prístav. Samozrejme, že môžete využiť možnosť požičať si tu čln alebo dokonca luxusnú jachtu, nás však zaujal stánok, kde ponúkali výlety loďou do okolia. Konkrétne výlet k jaskyniam Grotte di Nettuno patriacim k miestam, ktoré nemôžete pri návšteve Alghera vynechať. Dnes sme už na túto plavbu nemali čas, ale rozhodli sme sa, že zajtra určite pôjdeme.

Celé staré mesto v Alghere je obklopené hradbami a z týchto hradieb je krásny výhľad na celé mesto a prístav. Ešte pred tým ako vstúpite do starého mesta, pred jednou z brán sa nachádza vynikajúca zmrzlina. Ak nie ste veľmi hladní, dajte si radšej len malú, pretože aj tá je trojnásobne väčšia ako malá zmrzlina na Slovensku :). A za 1,50€.
Čo sa týka nejakých významných budov a miest v starom meste, nachádza sa tu veľmi pekné námestie Piaza Civica,  niekoľko kostolíkov, ale hlavne úzke ulice s vysokými domami, s oknami plnými kvetov a strmými nekonečnými schodmi. Toto miesto mi veľmi pripomínalo Bonifacio – krásne mesto na juhu Korziky. O Bonifaciu sa môžete dočítať v sekcii Francúzsko – Korzika.
Na každom kroku je tu reštaurácia, malá krčmička alebo obchodík. Mne sa najviac páčili suvenírové obchodíky, kde mali krásny tovar vyrábaný z mušlí a koralov, drevené loďky a majáky a všetko mi tu pripomínalo more a dovolenky.
Ak prejdete krížom cez staré mesto, dostanete sa k námestiu Piazza Sulis a odtiaľto je krásna prechádzka po hradbách s výhľadmi na more. Na mori môžete pozorovať domácich rybárov, ktorí si pokojne sedeli vo svojich starých, ošarpaných člnoch a lovili rybky. Keď sme tu boli my, konal sa tu ešte aj akýsi jarmok, popri ceste stáli farebné stánky s rozličným tovarom – šatky, farebné šperky, kabelky, kvetinové blúzky a mnoho ďalších vecí. Hore na kopci sa vypínali luxusné vily.
K večeru sa začínajú ulice Alghera zapĺňať, dovolenkári ale aj domáci Sardínčania vysedávajú v malých kaviarničkách, ktoré niekedy zahŕňajú len dva okrúhle stolíky natlačené v úzkej uličke. Všade voňajú ryby alebo chutná pizza a počuť smiech a spev. Atmosféra tohto miesta je úžasná, ľudia tu na Vás pôsobia akoby nemali žiadne problémy, tešia sa z každej maličkosti a užívajú si život na plno.
Na prechádzke AlgheromAlgherský jarmokStaré mesto v AlghereUlice AlgheraAlgherské domyAlgherské obchody

Jaskyne Grotte di Nettuno neďaleko Alghera

Doobeda sme si ešte na pár hodiniek oddýchli na pláži a poobede sme sa rozhodli navštíviť známe jaskyne. Z prístavu ponúkajú plavbu k jaskyniam viaceré spoločnosti, je v podstate jedno akú si vyberiete. Najlacnejšou možnosťou bola priama asi hodinová plavba tam a späť, čo nás stálo na osobu približne 15€. Ak si chcete na lodi viac oddýchnuť a prípadne si aj pochutnať na výbornom obede, za 40€ na dospelú osobu máte celodenný výlet najskôr okolo pobrežia celého Alghera a tiež nádherných skalnatých pobreží ako Capo Galera alebo Punta Giglio. Potom Vás loď dopraví k slávnym jaskyniam, kde si zakúpite ďalší lístok a po prehliadke nastúpite späť na loď, kde Vás už čaká chutný obed. Nápoje máte v cene počas celej plavby a tiež loď zastavuje na niektorých miestach, kde sa môžete okúpať, prípadne rybárčiť.
My sme sa však rozhodli pre tú prvú možnosť, keďže sme prišli do prístavu až okolo obeda a tieto výlety spojené s obedom a plávaním sú vhodné na celý deň.
Plavili sme sa malou loďkou a musím povedať, že to bola celkom adrenalínová jazda, pretože sme išli pomerne rýchlo a na palubu nám takmer celú cestu špliechala voda. Cesta trvala približne hodinku, ale okolie bolo krásne, videli sme nádherné skalné útesy, luxusné jachty ako len tak postávali na vode a ľudia na nich si vychutnávali obed alebo opálených rybárov na ich malinkých bielych člnoch. Ku jaskyniam Grotte di Nettuno sa dostanete buď od mora ako my, alebo je možné zaparkovať na kopci nad nimi a pešo zísť po kamennom chodníku. Vstupné do jaskyne je 14€ pre dospelých a 7€ pre deti. Otvorené majú každý deň od 10:45 do 18:30 večer. Prehliadky sú tu pravidelné s turistickým sprievodcom, ktorý celý výklad hovorí po taliansky, anglicky a nemecky. Naraz do jaskýň vstupuje dosť veľká skupina ľudí, čiže ak sa budete nachádzať v tej zadnejšej časti radu, veľa toho počuť nebudete :).
PrístavPlavba k jaskyniamChodník ku jaskyniamNa lodiJaskyňa je krásna, obrovské priestranné miestnosti na mňa pôsobili ako keby som sa nachádzala v nejakom krásnom paláci, nie v jaskyni. Celá prehliadka trvala asi 45 minút a hneď potom sme nasadli na loď a vydali sme sa na cestu späť do Alghera.

Náš výlet v tomto nádhernom meste sa končí. Večer sme sa posledný krát poprechádzali po uliciach starého mesta, vychutnali si pravú taliansku pizzu a trošku si aj nakúpili :). V období keď sme tu boli mali celkom dobré letné zľavy, kúpila som si tu fakt pekné plavky za 12€. Na druhý deň sme sa ešte posledný krát okúpali v mori, zbalili ruksaky a vyrazili na letisko. A 17:55 sme zakývali piesočnatej Sardínii a odleteli domov.