Bergamo za jeden deň

Naposledy keď som letela do Bergama, pokračovala som z letiska Orio Al Serio na jeden z kanárskych ostrovov – Lanzarote. Namiesto Bergama som navštívila mesto módy Miláno. Tentokrát sme však už nemali toľko času aby sme absolvovali cestu do Milána, preto sme sa rozhodli ostať v Bergame. A dobre sme urobili :).

Odlet z Bratislavy sme mali 25.5.2013 v poobedných hodinách a za hodinu letu sme pristávali v Bergame. Letisko Orio al Serio sa nachádza 4 km od Bergama a my sme hneď na druhý deň pokračovali v ceste na Maltu. Preto sme si na túto noc zajednali hostel neďaleko letiska v dedinke Zanica. Pôvodne sme sa do hostela Bed & Breakfast La Corte chceli dopraviť pešo, ale pršalo a nevedeli sme nájsť tú správnu cestu, preto sme nakoniec využili taxík.

Po návrate z Malty sme však mali na spoznávanie Bergama viac času. Prileteli sme okolo 17,00 a mestskou dopravou sme sa dostali do centra mesta. Autobus mestskej dopravy stojí priamo pred letiskovou halou, v autobusovej búdke sa nachádza automat na lístky, kde si stačí navoliť anglický jazyk a môžete si vybrať z niekoľkých druhov lístkov. My sme využili jednorazový za 2,20€ na osobu a platil 90 minút.

Nevýhodou bolo, že autobus nijako neoznamoval na akej zastávke sa nachádzate, preto odporúčam pred cestou pozrieť si kde máte hotel a na ktorej zastávke sa Vám oplatí najviac vystúpiť. A potom už len na jednotlivých zastávkach sledujete názvy, ktoré sú napísané vonku na búdkach :). Ale nič nepokazíte ak vystúpite hneď na prvej a tou je hlavná autobusová a vlaková stanica, ktorá je v centre mesta a sú tu aj informácie, kde Vám poradia ako ďalej :). Stručne znázornené zastávky autobusu nájdete na tejto stránke.

Bergamo nie je žiadne obrovské veľkomesto, my sme sa prepravovali len pešo a ulice sú plné zaujímavých obchodov, reštaurácií a iných budov, čiže prechádzka je to veľmi príjemná. Náš hostel bol v centre mesta a naozaj ho môžem len a len odporučiť – výborná poloha, milý personál, raňajky, výborne zariadené, jednoducho super :). Hostel sa volal Ciccio B&B a noc vyšla na 58€ pre dvoch aj s raňajkami. Raňajky sme mali na izbe (croasanty, nutela, káva, čaj, džemy, sucháre, džús a musli), čiže ráno sme sa mohli zobudiť kedy sme chceli a odísť kedy sme chceli :).

Zložili sme veci a išli sme sa prejsť do podvečerných ulíc tohto mesta a tiež sme hľadali niečo dobré pod zub. Veľkou a širokou ulicou, ktorou sa môžete orientovať je Via Papa Giovani XXIII a z nej napravo nájdete námestia a ulice plné obchodov, reštaurácií a kaviarní. Naozaj úžasná atmosféra, ľudia posedávali vonku a pili kávu alebo sa prechádzali a venčili svojich miláčikov (takmer každý tu mal psa :)). Ešte pre lepšiu orientáciu odporúčam ísť na ulice Via Sant’Alessandro a Via Borfuro. Keď nájdete tieto, nájdete aj centrum mesta s jeho čarovnou atmosférou. Našli sme si malú pizzériu a za 10€ sme sa najedli do prasknutia. Okolo nás posedávali taliani, veselí a hluční, nikoho si nevšímajúc si vychutnávali večer.

Na druhý deň ráno sme mali vytypovaný ďalší cieľ – návštevu horného mesta Bergama (alebo aj „Upper Town“ alebo „Cittá Alta„). Okrem horného mesta je tu aj dolné mesto (Lower Town alebo Cittá Bassa), kde sme vlastne bývali a chodili po jeho uliciach predchádzajúci večer. V hornom meste nájdete hlavne úzke, kamenisté cesty a ulice a dosť sa našlapete, pretože celé Bergamo je položené na kopci. Do horného mesta sa dá dostať aj lanovkou, ale my sme uprednostnili prechádzku, od nášho hostela to bola príjemná pol hodinka :). Keďže sme prišli pomerne skoro ráno, celé mesto sa ešte len prebúdzalo, otvárali sa kaviarne a pekárne a lákali nás dnu na ochutnávku sladkých koláčikov a voňajúceho cappuccina. Okrem kaviarní a dobrého jedla nájdete v hornom meste aj množstvo významných budov ako napríklad staré námestie Piazza Vecchia, Palazzo Nuovo čo dnes slúži ako knižnica alebo baziliku Basilica di Santa Maria Maggiore a mnoho ďalších historických budov.

Nás tlačil čas, čiže sme sa prešli cez takmer celé horné mesto a cez dolné mesto sme smerovali na hlavnú stanicu, odkiaľ sme išli naspäť na letisko. Ak budete v hornom meste nezabudnite sa pokochať krásnym výhľadom, pretože len kúsok od Bergama sa nachádzajú vysoké hory a pri peknom počasí sa krásne vynímajú nad mestom. Ak chcete zažiť krátku a lacnú dovolenku, určite Vám odporúčam navštíviť toto mesto, pretože tú nájdete kus histórie, krásnej prírody, dobrej kuchyne a nákupných možností. Tak isto je Bergamo atraktívne aj pre svoju polohu blízko známych talianskych jazier ako napríklad Lago d´Iseo alebo Lago di Como.

A ešte na záver aby som nezabudla, ak budete letieť na letisko Orio al Serio a budete mať veľa času určite Vám odporúčam navštíviť Orio centrum, nákupné centrum hneď oproti letiskovej hale. Dá sa doňho dostať pešo za cca 15 minút, len vyjdete von z letiskovej haly a už Vás smerujú šípky, popri diaľnici je chodník, malý tunel a ste pri ňom. Výber je tu naozaj veľký, takže si vyhraďte aspoň tie dve hodinky :).