Kréta ostrov s ružovým pieskom

Zvláštne, že až v septembri 2019 som prvýkrát v živote navštívila Grécko. Určite nie posledný krát, hlavne keď zvážim kombináciu krásnych pláží, vynikajúceho jedla a počtu slnečných dní v roku. Kréta a konkrétne mesto Chania je od Viedne vzdialená cca 2 a pol hodinky letu. Už pri pristávaní zisťujeme, že ide o celkom veterný ostrov. Vietor nás sprevádzal počas celej dovolenky, aj keď treba povedať, že sme tu boli iba 4 dni :).

Hneď po výjdení z príletovej haly je zastávka, odkiaľ chodí MHD do rôznych častí ostrova. Veľa ľudí si tu požičia auto. My sme požičanie využili až od druhého dňa. Auto sme požičali cez lokálnu požičovňu Flisvos, platili sme 60 EUR na 2 dni aj s poistkou. Síce šlo o trošku staršie auto, ale s požičovňou sme boli maximálne spokojní. Auto nám doviezli priamo k hotelu, za pár minút sme vypísali papiere a vybavené.

Ale späť k prvému dňu. Keďže sme pristáli veľmi skoro ráno, prepadol nás hlad. No a sme predsa v Grécku :). Kréta je gurmánskym rajom. Podľa Google recenzií sme si sadli do kaviarne Kormoranos Bakery. Prvýkrát sme ochutnali krétsku špecialitu dakos. Chrumkavý chlieb so syrom, paradajkami, olivami a olejom. Jednoduché, ale vynikajúce! K tomu espresso (na talianske ale nemalo :)), čerstvý pomarančový džús a sladká bodka vo forme pudingového pečiva. Slniečko začalo pomaly zohrievať ulice a my sme sa vydali na spoznávanie Chanie.

Chania

Potulky Chaniou

Chania je prímorské mesto s veľmi pekným historickým centrom, prístavom a plážami, ktoré sú však ďalej od centra. Najväčší ruch sa zdržiava na prímorskej promenáde od pevnosti Firka až po benátsky maják. Pri väčšom vetre morská voda naráža na breh promenády a ponúka osvieženie pre peších. V našom prípade boli zaliate niektoré reštaurácie a obchody až takmer po vchodové dvere :).

Centrum je plné reštaurácií a kaviarní, zmrzlinární či snack barov, takže čo sa týka gastronómie, skôr je problém vybrať si. Prvý večer sme skončili v reštaurácii s názvom Steki v nádhernom gréckom štýle. Sýto žlté kamenné steny, drevené stoličky a stoly a všade kopec kvetov. Pochutnali sme si na vynikajúcej tzaziky, gréckych olivách, plnenom baklažáne a akousi variantou zeleninových lasagní.

Chania

Zaujímavosťou Chanie je, že tu môžete vidieť prvky benátskej aj tureckej architektúry. Niektoré uličky naozaj pripomínajú Taliansko. Taktiež je tu niekoľko kostolov a synagóg. No a Chania je rajom nákupných maniakov :). Najčastejším obchodom je predajňa s koženými výrobkami. Neďaleko centra je aj tržnica Old Chania Market. Historické centrum je obkolesené hradbami (po časti z nich sa dá aj prejsť a dostať sa k majáku) a keď prejdete poza ne, odhalí sa vám moderná Chania. Obyčajné ulice, bytovky, supermarkety.

Šarmantné Rethymno

Na druhý deň nás privítali výborné grécke raňajky (nechýbal dakos) a kúsok od hotela naše prenajaté auto. Cca hodinku cesty od Chanie je tretie najväčšie mesto ostrova Kréta – Rethymno. Nájdete ho v každom zozname „čo navštíviť na Kréte“.

Historické centrum mi pripomínalo Chaniu, aj keď mala som pocit, že je väčšie. A tiež väčším bludiskom :). Oproti Chanii je tu hneď v centre dlhá piesočnatá pláž. To je výhoda ak nemáte auto alebo sa vám nechce z centra Chanie prepravovať k pláži mhd. Rovnako ako v Chanii, aj Rethymno má svoj benátsky prístav s majákom. Najväčšie čaro pre mňa mali úzke uličky v historickom centre, staré domy, pred nimi farebné stoličky, na ktorých kde tu spala mačka. Žiadny stres, ponáhľajúci sa ľudia. Vône z reštaurácií, všade ružové kvety šplhajúce sa po stenách domov. Samozrejme, podobne ako Chania, aj Rethymno je rajom nakupovania. A teda aj my sme túto možnosť využili :).

Rethymno

Dlhá, piesočnatá pláž neďaleko Rethymna je Episkopi beach. V najväčšje sezóne je plná turistov, slnečníky v radoch vedľa seba sú plné. Ale opäť platí, že Kréta je veterným ostrovom a teda tu mimo sezóny nájdete podmienky pre surfistov. V polovici septembra tu bolo takmer ľudoprázdno. Z cesty nás zaujali slnečníky a palmy, tak sme zaparkovali. Taverna Sirokos bola otvorená, tak sme to hneď využili a objednali si dve mojitká :).

Kréta a jej pláž s ružovým pieskom – Elafonissi

Jednou z najznámejších gréckych a aj európskych pláží je pláž s ružovým pieskom. Dovtedy som takéto niečo ešte nikde nevidela. Ale piesok je naozaj taký ružový ako na obrázkoch :).

Elafonissi je od Chanie cca hodinku a pol cesty, ale aj samotná cesta je príjemná. Až na rýchlosti a gréckych šoférov :). Jazdia pomaly a trošku chaoticky. Pruhy (a hlavne na diaľnici) sú poriadne široké, takže bežne vidieť dve autá vedľa seba v jednom pruhu. Tvária sa, že sa predbiehajú, ale vlastne tak idú niekoľko minút. Na diaľnici bola maximálna rýchlosť 90 km / hod, ale z veľa áut som mala pocit, že ide ešte oveľa pomalšie. Cítila som sa popri nich ako najväčší závodník. No a autá sú tu staré. Vidieť tu značky a modely áut, ktoré by ste u nás už dávno nenašli. Aj naše požičané auto už malo svoj vek, niekedy bolo potrebné trochu použiť fyzickú silu na preradenie :). Ale motoricky všetko v poriadku.

Elafonissi

Najskôr trochu hornatejšia hrajina, potom cesta popri mori. Elafonissi je tak trochu v strede ničoho. V blízkosti nieje žiadne mesto. Veľké parkovisko je však plné. Pláž je obrovská, takže plné parkovisko nám nerobilo starosti. Väčšie starosti nám robil silný vietor :). Zaplatili sme si za lehátka, ale niekedy nám pichľavý piesok doslova bodal do tváre. Pláž je ale pastvou pre oči. Krásna tyrkysová vod a biely piesok, ktorý je naozaj na niektorých miestach ružový. Voda ideálna aj pre rodiny s deťmi, pretože je plytká. Bufety a toalety sú tu tiež, aj keď bufety mierne predražené.

Ak vás prepadne hlad, odporúčam vynikajúcu reštauráciu len neďaleko parkoviska (autom, nie na pešo). 10 minút jazdy smerom späť do Chanie je taverna Iliovasilema, kde sme si mohli vybrať z čerstvo ulovených rýb. Okrem toho grécky šalát, všetko čerstvé, voňavé.