Prílet do Benátok severu – Štokholm

S výletom do Štokholmu sa mi spája môj prvý let v živote s leteckou spoločnosťou Ryanair. Boli to ešte časy, keď sa dala letenka zohnať doslova za pár centov. Táto naša (Bratislava – Štokholm) stála presne 2€ (spiatočná). Pamätám si však, že niektoré lety boli aj za 1 cent. Dnes už Ryanair takéto nízke ceny nemá a neviem či niekedy vôbec ešte bude mať, keďže zákazníkov má už dosť a letenky má stále za veľmi nízke a bežným ľuďom prijateľné ceny.

Ale späť k Štokholmu. Leteli sme sem začiatkom septembra, let trval 2 hodinky a o 15:00 sme už pristávali na letisku Skavsta. Odtiaľ nás odviezol do centra autobus spoločnosti Flygbussarna. Spiatočný lístok momentálne stojí okolo 23€ pre študentov, pre dospelých je to 28€. Vo Švédsku sa používajú švédske koruny – seky, 1 SEK = cca 0,11€. Ale samozrejme eurá tu akceptujú všade, čiže peniaze zamieňať nemusíte. Na tejto stránke si môžete pozrieť podrobne odchody a príchody autobusov, ceny a iné informácie o tom ako sa dostať z letiska do centra Štokholmu. Cesta do centra trvá približne hodinu a 20 minút, autobus Vás vysadí na štokholmskej centrálnej stanici. Ako som už spomínala v názve, toto mesto má prezývku Benátky severu a to vďaka svojej polohe, pretože sa rozprestiera na viac ako 20 ostrovoch. Oproti iným hlavným mestám je to pomerne kľudné malé mestečko, ktoré má niečo okolo 800 000 obyvateľov. Samozrejme, hneď ako sme prišli do centra, vydali sme sa hľadať náš hotel. V podstate to ani nebol hotel, ale malý príjemný bytík v centre mesta. Tentokrát sme ešte stránku booking.com veľmi nevyužívali, toto ubytovanie sme našli pomocou www.hostels.com. Hostel sa volal Gardet Bed & Breakfast a cena na 2 noci pre 2 osoby bola 117€.  Majiteľmi boli dvaja veľmi milí manželia, pani domáca nám každé ráno prišla spraviť raňajky – toasty, syr, jogurty, džem, zelenina, ovocie, musli a na pitie čaj, džús a káva. Prvú noc sme v byte strávili úplne samy, čo bola veľká výhoda pretože sme mohli využívať celú kuchyňu, kúpeľňu a obývačku s televízorom a internetom. Druhú noc tu už boli aj iní návštevníci, ktorí spali v obývačke, ale v podstate nám to nevadilo, pretože hneď ráno sme odchádzali späť na letisko.
Gardet Bed & BreakfastGardet Bed & Breakfast Gardet Bed & Breakfast

Po krátkom oddychu na izbe sme sa vybrali do ulíc. V tento prvý večer sme sa len prechádzali po meste,takým hlavným centrom  je Gamla Stan, alebo staré mesto, kde sa nachádza niekoľko významných historických stavieb, napríklad Storkyrkan – miesto, kde sa korunujú švédski králi alebo tiež kráľovský palác. Útulné úzke uličky s romantickým nádychom nájdete na ostrovoch Sodermalm, Skeppsholmen alebo Kastellholmen. Vo všetkých uliciach bolo veľmi čisto, všade uvidíte veľa stromov, kvetov a inej zelene a budovy sú tu tiež všetky ako nové, len málokde uvidíte ošarpané alebo špinavé domy. Čo sa týka ešte nejakých zaujímavostí o Štokholme, nachádza sa tu Švédska Akadémia, ktorá udeľuje každý rok Nobelove ceny a tiež sa nazýva univerzitným mestom a mestom múzeí. O jednom z najlepších múzeí v akom som kedy bola viac až v druhej časti – Spoznávame Štokholm a deň v interaktívnom múzeu Tekniska. Skutočne krásny je Štokholm večer, hlavne ak ste blízko jazera Malären, kde kotví veľké množstvo jácht a lodí a všetko je krásne vysvietené.

Takisto sa tu nachádzajú rôzne reštaurácie a kaviarne, kde si môžete príjemne posedieť. My sme sa tiež rozhodli pre jednu z nich, kde sme si objednali cestoviny a červené víno. Samozrejme musíte sa pripraviť na pomerne vysoké ceny, za 2 porcie cestovín + fľaša vína sme zaplatili okolo 30€. Asi do desiatej večer sme sa ešte prechádzali štokholmskými úzkymi ulicami, prešli sme aj okolo niekoľkých nočných klubov, kde stáli v radoch mladí ľudia, ktorí sa chceli ísť zabávať. Všetci boli veľmi pekní, muži v oblekoch a štíhle blonďavé švédky v krátkych šatách. Predtým ako sme sem prišli sme si mysleli, že pitie a predávanie alkoholu je tu zakázané, teda aspoň tak, že v bežných potravinách si fľašu vodky asi nekúpite. Ale na uliciach sme videli viac skupiniek, ktoré popíjali nejaký alkohol, čiže neviem ako to tu s tým zákazom naozaj je :).
Unavení a najedení sme sa pomaly vybrali späť do hotela a v drevenej posteli z Ikey sme takmer okamžite zaspali.
Štokholmské uliceŠtokholmský prístavŠtokholmNočný Štokholmský prístav

Spoznávame Štokholm a deň v interaktívnom múzeu Tekniska

Na druhý deň sme sa prebudili do naozaj krásneho slnečného počasia a pokračovali sme so spoznávaním mesta. Ešte som nespomenula ako sa prepravovať po Štokholme. Mesto ako také nieje veľmi veľké, čiže do veľa častí sa dostanete aj pešo. Ale samozrejme metro tu funguje, lístky sa dajú kúpiť na 1,3 alebo 7 dní, ceny sú 13€, 26€ a 34€. Môžete si ich zakúpiť priamo v metre, buď v automatoch alebo v stánku s lístkami. Na stránke štokholmského metra nájdete viac informácií. Tu si tiež môžete pozrieť mapu všetkých trás metra.

Metro

Naším dnešným cieľom bolo predovšetkým známe štokholmské múzeum Tekniska. Ale ešte pred tým ako Vám opíšem, čo všetko môžete v tomto múzeu vidieť, priblížim aj pár iných atrakcií.

Čo sa týka múzeí, ako som už spomínala Štokholm je nazývaný aj mestom múzeí, čiže určite si máte z čoho vyberať. Medzi tie najzaujímavejšie patrí Wasa múzeum – čo je v podstate veľká loď zo 17.storočia a je to jediná loď na svete, ktorá sa z tej doby zachovala. Nachádza sa na nej množstvo krásnych vyrezávaných sôch a určite sa oplatí túto atrakciu navštíviť. Okrem tohto múzea sa tu ešte nachádza aj múzeum histórie, národné múzeum alebo múzeum nobelových cien. Ďalšou veľmi navštevovanou atrakciou je štokholmský skanzen. Nachádza sa na ostrove Djurgärden, prezývanom aj zelený ostrov. V skanzene môžete spoznať štokholmskú ľudovú históriu, ich zvyky a tradície a tiež sa tu nachádza zoo s typickými severskými zvieratami. Vstupné do hlavnej časti je 8€, ak chcete navštíviť aj akvárium tak 11€ a ak biologické múzeum tak 5€.
Okrem múzeí sa v Štokholme nachádza niekoľko významných budov ako Mestská radnica, Štokholmská katedrála či Parlament.
Wasa múzeum SkanzenŠtokholmský prístavGamla StanNo a teraz prejdem k múzeu Tekniska. Je to veľké interaktívne múzeum, ktoré možno na prvý pohľad vyzerá, že je určené predovšetkým pre deti, ale my sme tu strávili asi 3 hodiny a určite sme sa nenudili :). Nachádza sa tiež na zelenom ostrove Djurgärden, vstupné je 13€, pre študentov 11€ a určite Vám odporúčam ho navštíviť. Nachádzajú sa tu expozície so všetkými možnými dopravnými prostriedkami, expozícia venovaná astronómii, hudbe, filmom, zrkadlám či informačným technológiám. A samozrejme všetko ste si mohli vyskúšať, stlačiť, chytiť. Prikladám fotky pre lepšiu predstavivosť.
Tekniska múzeumTekniska múzeumTekniska múzeumTekniska múzeumPo návšteve Teknisky sme boli takí unavení, že sme sa už len do večera prechádzali po štokholmských uliciach, pár krát sme vošli aj do niektorých obchodov a prechádzku sme opäť zakončili v romantickom prístave. Čo sa týka nakupovania, my sme navštívili pár obchodov v starom meste, konkrétne na ulici Västerlånggatan a najznámejším obchodným centrom je Gallerian.
Náš krátky výlet do tohto severského mesta sa končí. Na druhý deň sme skoro ráno museli odísť na letisko, majiteľka bola však taká milá, že v chladnicke nás čakali balíčky s jedlom, ktoré sme si mohli zobrať so sebou. 10:40 sme už sedeli v lietadle a o 2 hodinky sme vystupovali doma na Slovensku :).