Hlavné mesto Toskánska – Florencia

Florenciu sme navštívili vrámci dvojtýždňovej dovolenky v Taliansku a Francúzsku a hlavné mesto Toskánska bolo našou prvou zastávkou. Celú noc sme cestovali a za cca 10 hodín z Bratislavy sme sa o 4 ráno ocitli na námestí Piazza Michelangelo, kde sa nám Florencia ukázala v celej svojej kráse. Mne osobne sa toto námestie veľmi páčilo a hlavne keď sme sem prišli večer, hrala tu kapela, domáci a turisti posedávali na schodoch a lavičkách a vychutnávali si pohľad na mesto. Práve odtiaľto uvidíte Florenciu takú, ako je na väčšine fotiek, kde dominuje Duomo alebo iným názvom katedrála Santa Maria del Fiore.

Florenica

Výhľad z Piazza Michelangelo

Keďže sme do Florencie prišli autom, museli sme ho hneď ráno niekam odparkovať, pretože v meste ho tu vôbec nebudete potrebovať. Všade sa dá dostať pohodlne pešo a aj keď sa celkovo dosť nachodíte, doprava je tu pomalá a ulice úzke, čiže na šoférovanie úplná katastrofa. S parkovaním je tu veľký problém, najbezpečnejšie sú podzemné parkoviská, no tu zaplatíte za 24 hodín od 20euro. Väčšina stránok odporúča parkovať úplne mimo centra alebo dokonca mimo Florencie. Pri zjazde z diaľnice sme napríklad videli veľké parkovisko, kde boli odstavené autá. My sme nakoniec zaparkovali vďaka nášmu hotelu, ktorý mal zmluvu s jedným parkoviskom neďaleko a na 24 hodín nás to vyšlo 15 euro.

Florencia je ako jedno veľké múzeum. A jeden deň na prebádanie všetkého jednoducho nestačí, všetky hlavné atrakci síce stihnete navštíviť, ale budete unavení a budete v tom mať chaos :). V našom prípade sme žiaľ nemali na výber a tak sme sa snažili pozrieť si aspoň to najlepšie a najznámejšie. Náš deň sme začali na tržnici Mercato Centrale neďaleko hotela Mia Cara, kde sme bývali. Na tržnici majú úžasné veci – zájdite sem na raňajky či večeru alebo aspoň na prechádzku pomedzi obrovské kusy parmezánu, čerstvé ryby, voňavé koreniny alebo obrovské množstvá sladkých keksíkov cantuccini. Od tržnice je to už len kúsok k jednej z najslávnejších florentských pamiatok – katedrále Santa Maria del Fiore (Duomo). A tu sa nachádza hneď niekoľko významných florentských budov a tými je okrem samotnej katedrály Baptisérium alebo Giottova zvonica. Všetky sa nachádzajú na námestí Piazza del Duomo. Fasády budov sú úplne iné ako som doteraz videla, zvláštna kombinácia bielych a zelených ornamentov. Okrem samotných stavieb sú slávne aj mohutné bronzové dvere vedúce do Baptiséria.

Mercato Centrale

Duomo

Od Piazza del Duomo pokračujeme až po námestie Piazza della Signoria. Tu nám ako prvé padne do oka Palazzo Vecchio, dnešná florentská radnica a kedysi sídlo ústredných orgánov mestskej republiky. Mne osobne sa palác viac páčil večer, keď bol nasvietený a pôsobil na mňa akosi mohutnejšie a krajšie ako cez deň. Okrem paláca sa na námestí nachádza niekoľko sôch a takmer všetky sú nahí muži. Je to vraj námestie, kde je najviac mužských penisov na takej malej ploche. Jedným z týchto mužov je aj slávny Michelangelov Dávid, samozrejme len jeho replika, originál nájdete vo florentskej akadémii. Jednou z ulíc, ktorá ústi od námestia je Borgo dei Greci vedúca na ďalšie známe námestie Piazza di Santa Croce. Tu sme navštívili baziliku Santa Croce di Firezne, v ktorej je pochovaných niekoľko slávnych osobností ako napríklad Dante Alighieri, Michelangelo či Galileo Galilei. Samotný kostol je krásnym umeleckým dielom, takže odporúčam navštíviť (vstupné 8 euro).

Palazzo Vecchio

Dávid

Bazilika Santa Croce di Firezne

Vraciame sa na námestie Piazza della Signoria a odtiaľ pokračujeme po ulici Via Por Santa Maria až k rieke Arno, cez ktorú prechádza najslávnejší florentský most Ponte Vecchio. Zaujímavosťou je, že od jeho postavenia až do dnes sa po oboch stranách mosta nachádzajú obchody. Po väčšine sú to zlatníctva, šperky tu mali krásne, ale aj poriadne drahé. Na druhej strane mosta máte na výber dve možnosti. Buď sa vyberiete rovno a dostanete sa k palácu Pitti a známym záhradám Boboli, alebo sa vyberiete naľavo popri rieke a mierne dokopca sa dostanete až na už spomínané námestie Piazza Michelangelo. Pittiho palác dnes slúži ako múzeum, momentálne je to najväčší muzeálny komplex vo Florencii. My sme vo vnútri neboli, ale páčilo sa mi ako pred palácom vysedávali a doslova ležali turisti aj domáci, ktorí si sem prišli oddýchnuť. Neďaleko paláca boli aj malé trhy, kde sa predávali lokálne dobroty, syry, víno či sladkosti. Záhrady Boboli sú krásnou zelenou oázou v historickej Florencii, ak sa ich rozhodnete navštíviť vyhraďte si dostatok času a energie, pretože sa nachodíte :). My sme namiesto záhrad zvolili smer Piazza Michelangelo, aj keď sme tu už ráno boli pri východe slnka, chceli sme to tam celé zažiť ešte raz. Cestou od Ponte Vecchia sme sa zastavili aj v pekných záhradách Giardino delle Rose a tiež sme prešli okolo Piazzetta di San Miniato, kde sa nachádza niekoľko pekných reštaurácii. Podvečer sa Piazza Michelangelo zapĺňalo stále viac a viac, hrala tu kapela a múrik, pri ktorom je najkrajší výhľad na Florenciu, bol plný turistov a fotografov. Na tomto námestí sa tiež nachádza socha Dávida a opäť len tá nepravá :). Kúpili sme si v stánku fľašu bieleho vínka, sadli si na lavičku a čakali kým si Robin do chuti pofotí nočný výhľad. Presedli sme tu asi dve hodiny, no vôbec sme sa nenudili a naplno sme si vychutnali atmosféru tohto miesta.

Pitiho palác

Výhľad na Florenciu

Piazza Michelangelo

Nočná Florencia

Na druhý deň náš výlet pokračuje smerom na západ od Florencie do časti Talianska s názvom Ligúria. Predtým ako sme však prekročili hranice Toskánska, zastavili sme sa ešte pozrieť na šikmú veži v Pise, ktorú sme predtým videli len v noci pri ceste na Korziku :).