Týždeň vo výške – Cusco a okolie

Po Arequipe sa nám začal náš druhý týždeň v Peru. A ten sme mali celý naplánovaný na návštevu mesta Cusco a okolia. Znovu platí, že hlavné atrakcie sú od Cusca minimálne 3 hodiny cesty :D. Či už ide o Macchu Picchu, či Rainbow Mountain alebo jazero Humantay. Jednoducho sa pripravte na veľa skorého vstávania. Ale vstávania za zážitkami, ktoré nikdy nezabudnete.

Cusco je vysokohorské mesto, aj keď teda vysokohorsky nepôsobí :). Je obkolesené obrovskými horami, ale všetko tu funguje ako keby sa celá infraštruktúra stavala niekde v max. 1000 metrovej nadmorskej výške. Je tu letisko, tisícky hotelov, krásne centrum a tisícky turistov :). Nadmorská výška Cusca je 3.400 m.n.n. to znamená, že dosť veľa ľudí tu môže mať problém s takzvanou výškovou chorobou. A možno aj to je jednou zo zaujímavostí, prečo sem toľko ľudí chodí. Hotely sú povinne zásobované kyslíkovými bombami a čajom z koky.

Cusco

Cusco patrí právom do UNESCA

Arequipa bola krásna, takže som si myslela, že už sa jej nevyrovná iné peruánske mesto. Keď sme však prišli do Cusca, názor sa mi trošku zmenil. Nielenže je tu úžasná architektúra a hlavné námestie pôsobí možno pompéznejšie ako niektoré námestia vo veľkomestách v Európe. Ale celé mesto pôsobilo akosi živo. Či ráno alebo večer, ulice boli plné, miešali sa tu domáci s turistami, hrala hudba, rozvoniavali jedlá z reštaurácií. Ideálna dovolenková idyla :).

Škoda je, že veľa ľudí prvých pár dní trpí výškovou nevoľnosťou. Vo väčšine prípadov nejde o nič vážne a telo sa musí aklimatizovať na redší vzduch. Výšková choroba môže postihnúť úplne hocikoho bezohľadu nato akú má kto kondičku. Pokiaľ by ste mali bolesti hlavy a nezlepšovalo by sa to, treba sa radšej informovať na hoteli. Zmerajú vám oxidáciu (na to existujú aj mobilné aplikácie, ktoré merajú okysličenie) a podľa toho sa dá zistiť či je treba zísť do nižšej výšky.

Červené strechy a krásne výhľady na Cusco

V našom prípade sme mali na začiatku trošku problém s dychom a chôdza do kopca či po schodoch bola akási náročnejšia :). Vraj pomáha čaj z koky, toho sme vypili v Cuscu poriadne veľa. Po pár dňoch sa človek väčšinou aklimatizuje, aj preto sa prvé dni neodporúča veľká fyzická aktivita. Cusco je mesto medzi horami, ulice sú strmé, takže sa tu nachodíte. Slávne námestie Plaza de Armas je srdcom mesta. Štvorcové námestie, po ktorého obvode vedie chodník popod klenby a teda aj počas dažďa nezmoknete (veľmi praktické keďže tu často prší). Na námesti je niekoľko kostolov, desiatky reštaurácií a všetko je veľmi čisté a upravené. Je vidieť, že domáci sa snažia mesto udržovať na vysokej úrovni. Je tu veľký výber športového a turistického oblečenia a na každom rohu nás niekto volal na výlet na Macchu Picchu či Rainbow Mountain.

Určite odporúčam prejsť sa na niektorú výhliadku v meste odkiaľ si pozriete Cusco z výšky. Červené strechy tu dominujú. Veľmi odporúčanou je návšteva pevnosti Sacsayhuamán, nachádzajúca sa ďalších 200 výškových metrov nad mestom. Bola postavená Indiánmi a zvláštnosťou je to, že je celá z opracovaných kameňov dokonalého tvaru. Oplatí sa kombinovaná vstupenka, ktorá vám umožní vstup aj na iné pevnosti v okolí Cusca. My sme žiaľ čas na Sacsayhuamán nemal, prešli sme sa však až k nemu nad Cusco odkiaľ je pekný výhľad.

Všade sa hovorí o Sacred Valley

Pri čítaní čo robiť v Cuscu natrafíte pravdepodobne na 3 hlavné atrakcie – Macchu Picchu, Rainbow Mountain a Sacred Valley. Macchu Picchu je vlastne súčasťou údolia Sacred Valley. Okrem toho ale ponúka toto údolie omnoho viac.

Veľmi odporúčam zobrať si taxi (zavolal nám ho hotel) na celý deň a povozí vás po najkrajších miestach údolia. Zastane vtedy a tam, kde budete chcieť vy a porozpráva vám kopec zaujímavých informácií. Samozrejme, ak viete španielsky. Dosť málo peruáncov hovorilo anglicky a pre nás bola najväčšou záchranou peruánska sim karta. Vďaka nej sme mali non-stop internet a mohli teda aktívne používať Google Translate :).

Alpaky a soľné políčka

Taxi na celý deň nás vyšiel okolo 35 EUR. Prvou zastávkou bolo mestečko Chinchero, ktoré leží ešte ďalších 300 metrov vyššie ako Cusco. Tu je hneď niekoľko zaujímavých miest. Ako prvú sme navštívili výrobňu vlnených vecí z alpaky. Mladá peruánčanka nám zdarma urobila prehliadku s výkladom ako sa pripravuje vlna z alpák a lám. Samozrejme človek je potom psychicky donútený niečo si tu aj kúpiť :). Ale povinné to nieje. Ceny tu boli dobré, takže sme si odtiaľto odniesli dva zimné šáliky z alpaky.

Chinchero

Dobre sa dá nakúpiť aj na trhu v Chinchere. Len neďaleko trhu je archeologické centrum, kde je možné si prezrieť inckú architektúru. Vstupné sa platí, ale pokiaľ navštívite aj Moray a Salinas de Maras (ďalšie dve často navštevované miesta v Sacred Valley), tak je najvýhodnejšie kúpiť si lístok do všetkých troch miest.

Moray je ešte asi hodinka cesty od Chinchera. Tu je znovu všade cítiť Inkov a konkrétne zvláštne terasovité útvary obkolesené krásnou prírodou. Všetko v Sacred Valley je nádherne zelené. Pôvodný účel týchto terás nieje známy, no zaujímavé je, že medzi spodnou a vrchnou terasou je v niektorých obdobiach až 15 stupňový teplotný rozdiel. Soľné políčka Salinas des Maras už od Moray nie sú ďaleko. Vedie sem prašná cesta, ale na jej konci vás odmení krásny výhľad. Políčka hrajú viacerými farbami – biele, oranžové či červené. Pomedzi políčka vedú úzke chodníčky kadiaľ chodia turisti. Do dnes sa salinas využívajú na produkciu soli.

Moray
Salinas des Maras

Ako zdolať Macchu Picchu

K samotnej doprave ako sa dostať na Macchu Picchu je na internete tisícka článkov a niekedy je problematické vybrať si tú správnu alternatívu. Inka trek je určite super možnosť, no časovo náročná (cca 4 dni). Ďalšou možnosťou je autobus, ale počuli sme že cesta do Aquas Calientes (mesto pod Macchu Picchu) je veľmi dlhá a preto sme to tiež zamietli. Poslednou alternatívou je vlak, ktorý vyráža z Cusca a celá cesta trvá cca 3-4 hodiny.

Náš problém však bol, že vlaky chodili do Aquas Calientes len veľmi skoro ráno a my sme chceli ešte čo to stihnúť v Cuscu. Preto sme sa rozhodli pre kombináciu taxi a vlaku. Vlak z Cusca má zastávku v mestečku Ollantaytambo, tam sa teda aj prestupuje na iný vlak. Toto mestečko je reálne cca hodinku cesty taxi z Cusca. Vlaky z Ollantaytambo chodia vo väčších intervaloch. Takže to bola pre nás najlepšia alternatíva a ten istý taxikár nás čakal na druhý deň pri vlaku a odviezol nás späť do Cusca.

Cesta z Cusco do Aquas Calientes

Vlak z Ollantaytambo do Aquas Calientes je krásna cesta pomedzi hory. Príroda v okolí Macchu Picchu je znovu úplne iná ako sme doteraz videli. Množstvo zelene a obrovské kopce týčiace sa nad riekou pretekajúcou aj cez samotné Aquas Calientes. Ceny vlakov sú vyššie, zaplatili sme za jednu cestu okolo 50 EUR. Ale keďže ide o jednu z najslávnejších atrakcií sveta, zodpovedajú tomu aj ceny všetkého naokolo :). V cene lístka bol aj nápoj a malý koláčik a vlak má veľké okná cez ktoré sme urobili kopec fotiek. Existujú rôzne triedy vlakov, viac info na stránke perurail alebo incarail.

Aquas Calientes

Nezabudnuteľný výhľad na Macchu Picchu

Aquas Calienstes je asi najturistickejšie mestečko v celom Peru. Už len pri vystúpení z vlaku vojdete rovno medzi stovky stánkov s najrôznejšími suvenírmi. Prejdeme cez tržnicu a ocitneme sa v malom centre, kde je doslova reštaurácia na reštaurácii. A je umenie nájsť tu dobrú reštuaráciu :). Turistická pasca jedna vedľa druhej. Nakoniec sme zakotvili v talianskej reštaurácii vďaka google hodnoteniam. Jedlo bolo dobré, ale neporovnateľné s reštauráciami v Cuscu či Arequipe. Aby som nezabudla – našou obľúbenou v meste Cusco bola reštaurácia Greens, boli sme tu asi 3x. Výborný humus ako predjedlo s čerstvou zeleninkou.

V Aquas Calientes určite stačí stráviť jednu noc a deň využiť na výstup na Macchu Picchu. Tak to robí 95% turistov. Samotné Macchu sa dá absolvovať aj pešo, ale je to poriadna makačka v teple do kopca. My sme využili možnosť hore sa vyviezť autobusom a pešo sme zišli len dole. Aj na samotnom Macchu Picchu sa ešte nachodíte, takže je dobré šetriť si energiu. Po prejdení cez brány Macchu (pasová kontrola) sme len pár krokov od slávneho výhľadu. V pozadí je Huayana Picchu, na ktorú sa dá tiež vystúpiť, ale ide sem vraj dosť nebezpečný chodník. A aj keď okolo nás prechádzali stovky ľudí, vôbec mi to výhľad nekazilo. Toto miesto je jednoducho krásne. Ešte krajšie, keď sú na oblohe malé obláčiky a vrhajú na ruiny tiene.

Macchu Picchu

V krajine Inkov

Pre fanúšikov histórie je možné si pred bránami Macchu Picchu zaplatiť za sprievodcu, ktorý vám celý areál ukáže. Určite sa dozviete kopu zaujímavých informácií, nám však stačila prechádzka pomedzi ruiny a pohľady na okolitú krajinu a rieku Urubamba. Je fascinujúce, že na taktomto mieste Inkova vybudovali celé mesto.

Bola som však prekvapená časom stavby, myslela som si, že Macchu je oveľa staršie. V skutočnosti bolo postavené cca v roku 1450 nášho letopočtu. Strávili sme tu cca 3 hodinky, vstup je na konkrétny čas a vraj aj počet ľudí je obmedzený. Nebola som si úplne istá touto informáciou (vraj max. 500 ľudí na vstup), keď som videla tie davy. Ale areál je obrovský, takže nieje problém urobiť si desiatky fotiek z rôznych uhlov. A samozrejme nechýbajú lamy a alpaky :). Dá sa orientovať podľa mapy, niektoré chodníky sú jednosmerky, takže dávajte pozor, aby ste sa omylom nedostali niekam odkiaľ už sa nedá vrátiť. A tým pádom vynecháte možno nejaký výhľad :).

Macchu Picchu

Odmena za 6 hodín v aute

Naše dva týždne v Peru sa pomaly končia a pred nami je posledný výlet. Je to zvláštne, že v okolí Cusca je toľko možností na turistiku a atrakcie, že je ťažké vybrať si len niektoré. A hlavne ak vás tlačí čas. My sme sa rozhodli pre jazero Humantay Lake. Klasicky, leží cca 3 hodiny cesty autom z Cusca. Pôvodne sme rozmýšľali, že sem pôjdeme s nejakou tour. Ale nechcelo sa nám znovu vstávať ráno o 3 v noci a okrem toho sa prispôsobovať aj tempu šľapania, času obedu a pod.

Podľa recenzií sme zistili, že samotný výstup k Humantay je zvládnuteľný aj bez sprievodcu. A tak sme sa rozhodli poprosiť taxikára, ktorý nás viezol aj do Ollantaytambo, aby nás odviezol aj k Humantay. Ide naozaj o veľa hodín v aute a posledný úsek je ťažké nazvať cestou. Obchádzali sme kone, somáriky, vyhýbali sme sa blatu, jamám či stromom. Ale keď sme uvideli výhľad na zasnežené vrcholky kopcov, zistili sme, že tento výlet bude asi stáť za to.

Humantay Lake

Výstup k Humantay

Humantay lake je jazero nachádzajúce sa vo výške 4.200 metrov nad morom a pýši sa neuveriteľne krásnou farbou vody. Fotky na internete sa možno zdajú prifarbené, no jazero je aj v skutočnosti také farebné. Samotný trek k jazeru nieje taký dlhý – cca hodinka a pol, ale veľkú rolu zohráva výška. Chodník je pomerne strmý, ale počas celej cesty sú krásne výhľady na okolitú krajinu. Niektorí turisti využili možnosť vynesenia sa k jazeru na koníkoch, čo sa mi teda vôbec nepáčilo. Možno že sú tie kone zvyknuté na výšku, ale bolo vidiť, že sa v niektorých úsekoch trápia a šmýka sa im. My sme si to poctivo vyšľapali. Ono aj ten pocit, keď to zvládnete sami je určite iný ako keď vás vynesie koník.

Musím sa priznať, že pár prestávok je nutných aj keď si človek myslí, že má kondičku. Nezabudnite si nabaliť dostatok vody a sladkostí či ovocia, niečo čo rýchlo doplní energiu. Pri jazere sme si to užili a strávili tu cca hodinku aj niečo. Tešilo nás, že sa nemusíme kvôli organizovanej skupine ponáhľať dole. Na záver pár foto z jedného z najkrajších miest v Peru. Dva týždne v Južnej Amerike sa končia a potvrdili, že sa sem chceme určite vrátiť.