Pod červenými strechami Bologne

Taliansko som zatiaľ navštevovala vždy len v lete či na jeseň, no ešte nikdy nie v zime. A tentokrát prišiel nápad stráviť víkend v toskánskej Bologni, meste považovanom za gurmánsky raj Talianska.

Za hodinku a pol letu z Viedne pristávame neďaleko talianskej metropoly. Z letiska je možné sa dostať do centra buď taxíkom alebo autobusom. My sme využili MHD, pretože autobus stál len pár minút chôdze od nášho hotela. Lístok na autobus sa dá kúpiť v automate v letiskovej hale ale pred halou. Za cca 20 minút ste v centre Bologne, autobus stojí na viacerých miestach. My sme vystúpili na vlakovej stanici, čo je konečná. A autobus sa potom vracia späť na letisko. V piatok večer bola premávka pomerne hustá. Čo bolo ešte prekvapivejšie keď sme po vybalení na hoteli vošli do ulíc, boli sme prekvapení koľko je všade ľudí. Neviem či to bolo tým, že sa blížili Vianoce alebo jednoducho tým, že v Bologni to večer poriadne žije :).

Centrum Bologne pod porticos

Centrum Bologne nieje veľké a pohodlne sa tu stačí presúvať pešo. Odpoúčam zajednať si hotel niekde blízko centra. Výber je veľký, my sme skončili v hoteli Royal Hotel Carlton odkiaľ to bolo cca 10 minút pešo na hlavnú ulicu Via dell’Indipendenza. Tá viedla priamo do centra k námestiu Piazza Maggiore. Po vybalení vecí na hoteli sme sa hneď vydali smerom do centra. Okolo 21.00 bolo v meste stále kopec ľudí, prechádzali sa alebo vysedávali v reštauráciách.

Hneď ako sme vyšli z hotela sme si všimli jednu z dominánt Bologne a tou sú arkády nazývané porticos. Sú to jednoducho kryté chodby s oblúkovytými strechami a sú súčasťou takmer každej bolognskej ulice (teda aspoň v centre som mala pocit, že sú všade). Celkovo sa v Bologni nachádza 40 kilometrov porticos. Musím povedať, že sú veľmi praktické, pretože sa tu dá výborne schovať pred dažďom alebo snehom. Niektoré porticos boli úplne jednoduché, dokonca aj drevené a niektoré naopak veľmi pekne vyzdobené ako keby ich práve niekto dokončil. Po už spomínanej ulici Via dell’Indipendenza vedú porticos až k námestiu Piazza Maggiore. Námestie patrí medzi hlavné námestia mesta. V decembri tu bol vysoký vianočný stromček a dominantou námestia je bazilika di San Petronio.

Špagety Bolognese tu nenájdete

Z námestia máte možnosť sa vydať hneď niekoľkými smermi. My sme sa počas večernej prechádzky prešli k ďalším dvom hlavným atrakciám Bologne. Tými sú šikmé veže Torre degli Asinelli a Garisenda. Výstup na jednu z nich sme si nechali až na druhý deň, zatiaľ len toľko, že na prvý pohľad boli poriadne šikmé a vysoké a vôbec neboli ničím uchytené ako napríklad šikmá veža v Pise.

Po prechádzke po centre sme si sadli do jednej z mnohých bolognských reštaurácií. Aj keď Bologna sa považuje za kulinársky raj Talianska, špagety bolognese medzi typické jedlá nepatria :). Treba podotknúť, že prevláda mäsitá strava a teda raj pre vegetariánov to nieje. Medzi tradičné špeciality patria cestoviny tortellino najčastejšie plnené mäsom alebo syrom a zaliate vývarom. Ďalšou špecialitou sú tagliatelle s ragú omáčkou, ktoré sa v niektorých krajinách zmenili na špagety s mletým masom a kečupom nazývané špagety bolognese. Alebo slávna šunka mortadela, rôzne druhy syrov a pre milovníkov sladkého je to zuppa inglese, mliečny dezert s vanilkou.

Výstup na bolognskú šikmú vežu

Chceli sme náš víkend v Bologni využiť čo najlepšie. Preto sme hneď ráno po raňajkách prešli cez trh Mercato La Piazzola di Bologna (veci od výmyslu sveta). Smerovali sme do centra k vežiam Torre degli Asinelli a Garisenda. Uvideli sme dlhý rad, tak sme sa doňho hneď postavili, ale počas čakanie sme si všimli, že ľudia pred nami majú lístky. Opýtali sme sa či sa dajú kúpiť aj niekde na mieste. Dozvedeli sme sa, že lístky je možné kúpiť buď online alebo v neďalekej kancelárii. My sme využili možnosť online a objednali sme si lístky na konkrétny čas.

Medzitým sme ešte mali čas, tak sme sa znovu prešli po okolí Piazza Maggiore. Keďže sme Bolognu navštívili v predvianočnom období, zašli sme aj na jeden z miestnych vianočných trhov. Punč či varené víno sme tu síce nenašli, no stánky pod bolognskými porticos ponúkali pekné domáce výrobky. Potom sme si ešte sadli do jednej z množstva bolognských kaviarní na výborné talianske espresso. Už od rána vidieť, že Bologna je naozaj gurmánskym rajom aj domácich Talianov. Reštaurácie a kaviarne sú od rána plné. Aj keď boli vonkajšie teploty nižšie (cca okolo 10 stupňov cez deň), stoly boli povykladané vonku na uliciach. Takmer každá kaviareň mala vonku ohrievače aby nikomu nebola zima a aby nestratili prehľad o všetkom čo sa deje na ulici :).

Pohľad na červené strechy Bologne

O 13.00 začínal náš výstup na vežu. Cesta hore na vežu je jednosmerná, pretože schodisko je úzke. Aj práve preto je potrebné si lístok zakúpiť na konkrétnu hodinu. Veže sú dosť populárne a teda je výstup na ne hromadný, kde šlapete po schodoch v rade za ďalšími návštevníkmi. Schodov je veľa, ale tak isto je tu aj veľa miest na odpočinok pre menej kondične zdatných. Po výstupe vás odmení krásny výhľad na červené strechy Bologne. História veží v Bologne siaha do 12. – 13. storočia, keď sa v celom meste nachádzalo až okolo 180 veží. Počas 13. storočia však bolo množstvo veží zničených a dnes z nich máte možnosť vidieť len okolo 20. Najslávnejšie z nich sú práve Torre degli Asinelli a Garisenda. Na Asinelli Tower je možné výjsť (97 m) a Garisenda je nižšou, ale šikmejšou.

Ak vás po výstupe na veže chytí hlad, odporúčam pouličnú pizzériu Due Torri. Tu dostať kúpiť pizza slice do ruky (margerita za 1 EUR) a je fakt výborná!

Univerzitná Bologna

Ďalšou zastávkou nášho výletu v Bologni bolo takzvané Teatro Anatomico, umiestenené v krásnych priestoroch budovy Archiginnasio Bologna. Za vstupné 3 EUR máte možnosť navštíviť dve miestnosti, jednou je aula alebo prednášková miestnosť, kde sa kedysi vyučovala anatómia. V celej miestnosti sú sochy ľudského tela vypracované do najmenších detailov. Druhou miestnosťou, ktorú sme vrámci Archiginnasia navštívili bola knižnica, po ktorej stenách boli stovky kníh z tých najrôznejších oblastí. Usporiadané podľa jednotlivých vied – matematika, fyzika, chémia či biológia a videli sme knihy ako napríklad Eulerovu algebru. Okrem samotných kníh sú steny miestnosti krásne vyzdobené a celá budova Archiginnasia je akousi prechádzkou do minulosti.

Trhy v okolí námestia Santo Stefano

Okrem už spomínaného vianočného trhu sme neďaleko od námestia Piazza Santo Stefano našli ďalší trh a to tentokrát francúzsky. Pod farebnými stromam rozvoniavali francúzske špeciality či sa popíjalo vínko. Na samotnom námestí Piazza Santo Stefano sa cez víkendy zvykne konať blší trh. V sobotu to tu bolo úplne plné, až sa ťažko predieralo cez jednotlivé uličky. Námestie je obkolesené typickými porticos a nachádza sa tu aj niekoľko významných budov ako napríklad bazilika.

Okrem malých námestí, veží a podchodov porticos je Bologna známa aj svojimi palácmi. Hneď na námestí Piazza Maggiore sa ich nachádza niekoľko. Dominantou námestia je určite bazilika di San Petronio, kde sa môžete ísť zdarma pozrieť dnu. Okrem nej je tu Palazzo d’Accursio alebo Palazzo del Podesta, ktoré slúžili ako administratívne budovy mesta Bologna. Piazza Maggiore pôsobí veľmi priestranne. Okrem mohutných budov tu pred Vianocami stojí vysoký vianočný stromček a premelú sa tu denne tisícky ľudí. V tom zhone a ruchu sú na každom rohu pouliční muzikanti a spríjemňujú predvianočnú atmosféru :).

Bologna je turistami často prehliadaná, čo je však škoda. Dá tu dá stráviť veľmi príjemný víkend s prechádzkami popod staré porticos, prehliadkami múzeí či galérií a neodmysliteľným posedávaním v reštauráciách a kaviarňach. Ak budete mať cestu z Florenciu do Benátok alebo naopak, určite nevynechajte túto možnosť zastaviť sa v červenostrechej Bologni.