Zima ako v rozprávke – Švajčiarsko

Rok 2022 začíname hneď zhurta a 1.1. balíme potraviny, posteľné prádlo, dve plné fľaše plynu a dobíjame baterky karavanu aby sme mohli čo najskôr vyraziť smer Švajčiarsko. Destinácia, ktorú sme mali na zozname už dávno a nejako to kvôli corone nikdy nevyšlo. A tak nám napadlo, že prečo nie aj v zime, veď taký Zermatt pod Matternhornom musí byť predsa aj v zime rozprávkový. Najrýchlejšia cesta z Parndorfu a teda aj zo Slovenska to bude podobne, vedie cez Viedeň, Linz, Mníchov, Bregenz (čiže sa vraciame naspäť do Rakúska) až do Švajčiarska.

Tesne pred hranicami nám náhodou dojde, že Švajčiarsko nie je v EÚ a teda nám tam asi nepôjde internet :). Celkom problém v dnešnej dobe, lebo ako si bez internetu nájdeme parkovanie pre karavan alebo miesto na vypustenie a napustenie vody. Problém sa dá vyriešiť jedine kúpou švajčiarskej sim karty. Hneď za Rakúskou hranicou za mestečkom Höchst po prechode na švajčiarsku stranu sa môžete zastaviť v nákupnom centre Einkaufszentrum Rheinpark. Na prízemí je obchod telefónneho operátora Sunrise, kde si viete kúpiť takzvanú pre-paid sim kartu za 20 frankov. V cene je týždeň neobmedzeného surfovania vo Švajčiarsku. Ďalej sa tu zastavujeme na pumpe, kde je potrebné si za 40 frankov kúpiť ročnú diaľničnú nálepku. Švajčiarsko má len ročnú. Ale nevadí, aj tak sa sem chceme ešte tento rok vrátiť :).

Východné Švajčiarsko a údolia okolo Appenzell

Vždy keď prechádzame cez rôzne štáty autom sa čudujem ako je poznať hneď po prejdení hranicou, že sme v inom svete. Švajčiarsko nebolo výnimkou, tá architektúra a prihraničné dedinky boli hneď iné ako v susednom Rakúsku. Všetko bolo akosi viac vyzdobené, veľmi veľmi čisté a úhľadné. Fasády domov so zvláštnymi drevenými šupinami, farebné okenice a takmer žiadne ploty. Prvou zastávkou bola maličká dedinka Brülisau. Už samotný príjazd je očarujúci – nebolo tu ešte toľko snehu, takže krásne zelené lúky sa vynímali v popredí zasnežených hôr. Odporúčam absolvovať prechádzku ku chate Platenbödeli a ďalej k Ruhesitz (je to túra č. 2 na tejto mape). Zvoľte si najskôr smer k Platenbödeli, pretože začiatok je dosť strmý a teda dole kopcom sa môže šmýkať. Od chaty Platenbödeli sú až po koniec túry krásne výhľady na okolité hory.

Platenbödeli
Appenzell

Asi 40 minút cesty autom od Brülisau je ďalšia krásna oblasť Švajčiarska – Schwägalp. Do navigácie si dajte “Laternliweg Säntis”. Táto prechádzka je výnimočná hlavne preto, že sa dá absolvovať za tmy ako aj napovedá názov —> laternová cesta. Chodník je osvetlený laternami, ale treba si dopredu na tejto stránke pozrieť, ktoré dni sa naozaj rozsvecuje. My sme mali trochu smolu a osvetlený chodník sme žiaľ nevideli. Napriek tomu sme tu absolvovali peknú prechádzku s výhľadom na vrch Säntis, kam aj po zotmení premáva lanovka. Obrovské parkovisko bolo plné áut až do úplnej tmy, pretože sú tu ideálne podmienky na sánkovanie a bobovanie pre deti. Nie veľmi strmé svahy a vďaka nadmorskej výške pokryté snehom aj keď sú vonku vyššie teploty.

Schwägalp

Večerný Zürich a jazerná oblasť Interlaken

Keďže máme na Švajčiarsko cca týždeň, najviac času plánujeme stráviť v oblasti Interlaken odkiaľ sa dá relatívne ľahko dostať do slávneho Zermattu. Cestou sem nás diaľnica vedie priamo cez Zürich a teda využijeme čas a aj keď je už večer prezrieme si centrum. Na parkovanie môžem odporučiť malé parkovisko neďaleko Sukkulenten Sammlung (GPS súradnice: 47.3562, 8.5357). Je to odtiaľ do pol hodiny pešo do centra a ide sa popri jazere, čiže celý čas máte výhľad na krásne vysvietené mesto. V centre sme opäť unesení z krásnej vianočnej výzdoby, Švajčiari naozaj nešetria na svetielkach :). Prezrieme si niektoré známe stavby ako radnicu, kostol sv. Petra či mestskú halu. Poprechádzame sa historickým centrom, kde je jeden dom krajší ako druhý, všetko je opravené, čisté, vyzdobené. Vianočnú atmosféru dotvárajú obrovské vianočné stromčeky.

Zürich

Pokračujeme na juh Švajčiarska, cez hlavné mesto Bern (o ňom viac neskôr) až do mestečka Thun, kde trávime noc. Ráno sa zobúdzame do celkom chladného počasia a začíname prechádzkou okolo Thunersee. Síce je zamračený deň, no farba vody je krásna tyrkysová. Prechádzka do centra trvá z nášho parkoviska necelých 40 minút, za to ale parkujeme len za 4.50 CHF na deň :) (GPS:46.7324, 7.6283). Historické centrum je rozdelené ostrovom a prepojené mostami. Hlavnou turistickou uličkou je Bälliz s obchodíkmi a opäť tu vidieť peknú švajčiarsku architektúru.

Thunersee
Interlaken

Hneď neďaleko Thunersee je ďalšie často navštevované jazero Brienzersee. Tu je asi najznámejším mestom Interlaken. Prezreli sme si centrum s obchodíkmi a reštauráciami a zastavili sa na miestnom klzisku. Nie však korčuľovať, nechali sme sa zlákať na horúcu čokoládu. Podobne ako v Thun, aj okolie Interlaken obklopujú krásne švajčiarske hory a je takmer jedno do ktorej strany sa pozeráte. Interlaken je častou základňou pre lyžiarov, ktorí plánujú ísť lyžovať do neďalekej oblasti Grindelwald. Je tu ale o čosi teplejšie ako v samotnom Grindelwald, keďže sme asi vo výške 600 metrov nad morom (na rozdiel od Grindelwald, ktorý je cca vo výške 1000 mnm). Okrem toho odtiaľto premáva pohodlne vlak až pod zjazdovky v Grindelwald a často je aj v cene samotného ubytovania.

Najstaršie švajčiarske lyžiarske stredisko

Top of Europe – tento názov nám padne viac krát do oka počas kempovania v tejto oblasti. Pod týmto názvom sa skrýva najvyššie položená stanica vlaku v Európe – Jungfraujoch. Hneď vedľa sa vyníma ďalší slávny vrchol, ktorý je častým cieľom horolezcov a tým je Eiger. No a nesmieme zabudnúť na ďalšiu štyritisícovku a teda Mönch. Základňou lyžiarov, horolezcov či turistov je dedinka Grindelwald. Centrom vedie rušná ulička plná športových obchodov s lyžiarskou aj horolezeckou výbavou a okrem toho niekoľko útulne vyzerajúcich reštaurácií. Grindelwald je najstarším strediskom švajčiarskych Álp a vďaka cca 200 km zjazdoviek aj patrične plné stredisko.

My sme sa rozhodli pre skialp a vďaka jasnému slnečnému dňu sme mali počas celého výstupu neuveriteľné výhľady. Začiatok túry je najjednoduchší zo stanice Grindelwald Terminal, v podstate sa ide po zjazdovke číslo 22 (modrá), ale my sme sa odpojili na fialovú turistickú trasu číslo 64 a vďaka nej sme nešľapali po samotnej zjazdovke. Boli tu aj pasáže cez les, kde sme boli úplne sami. Plánovali sme výjsť až do výšky Kleine Scheidegg (cca 1000 výškových metrov), ale sily nám došli trošku skôr a tak sme sa otočili :). Cestou hore sme videli bežkárske trate, sánkárov ale aj niekoľko peších turistov.

Eiger

Perla hôr – Matternhorn

Najväčšie očakávania sme mali z návštevy samotného Zermattu s výhľadom na Matternhorn. To je asi najčastejší obrázok keď si do Google napíšete Švajčiarsko :). Rozhodli sme sa sem cestovať vlakom, mali sme trochu obavy z kvality ciest do tejto výšky. Ako prvé treba povedať, že Zermatt je takzvané Car free mesto a teda nesmú sem žiadne autá. Berte tento pojem s rezervou, pretože ulice Zermattu sú preplnené elektro taxíkov, ktoré prepravujú lyžiarov a jazdia ako blázni. Naozaj mi to tu dosť vadilo. Lístok na vlak z Thun do Zermattu s jedným prestupom stojí 106 CHF na osobu. Ak sa rozhodnete ísť autom smerom od Bernu, Interlaken či Thun, je potrebné sa prepraviť do Kandersteg, kde nasadnete aj s autom na vlak. Potom sa pokračuje až do dedinky Tärsch, kde musíte odparkovať a ďalej pokračovať vlakom.

Matternhorn
Zermatt
Sunnegga

Odporúčam si dopredu sledovať počasie, lebo navštíviť Zermatt bez výhľadu na Matternhorn by bola naozaj veľká škoda. No a keď už budete tu a počasie je vo váš prospech, ostáva už len nájsť to správne miesto na fotku. Za mňa odporúčam krásnu prechádzku z centra Zermattu ku kaplnke Winkelmatten odkiaľ už smerujú turistické značky na Sunnegga. Sunnegga je v podstate menšie lyžiarske stredisko s výhľadom na Matternhorn. Chodník je aj v zime upravený (aj keď odporúčam mačky v prípade ľadu) a takmer celý čas je tu krásny výhľad na horu Toblerone :).

Matternhorn
Zermatt

Alternatívne je pekný výhľad zo samotného Zermattu, z mostu Kirchbrücke. Pre pohľad z výšky určite stojí za to jazda vlakom do Gornergrat, odkiaľ je možné podniknúť niekoľko túr, napríklad k jazeru Riffelsee. Sem sa chystáme až v lete, tentokrát sme si užili zasnežený Matternhorn zo Sunneggy :).

Záver v švajčiarskych mestách – Bern a Luzern

Ako poslednými zastávkami nášho výletu boli dve veľkomestá a to hlavné mesto Bern a mesto na brehu jazera Luzern. Bern je len pol hodinu cesty od Thun, takže sme sem prišli ešte večer po výlete z Zermattu. Po celom dni sme už boli poriadne unavení, ale ak budete mať čas odporúčam prechádzku večer za tmy. Všetko je krásne vysvietené a hlavne výhľad na parlament. Dobré parkovisko je pri zoo, súradnice: 46.9375, 7.4508, je to asi 15 minút pešo do centra. Od 19.00 sa do rána do 8.00 neplatí, potom je to za 2 CHF na hodinu.

Centrum je obkolesené riekou a ako je už typické pre Švajčiarsko, má krásnu tyrkysovú farbu. Prejdeme sa okolo katedrály a k hodinám Zytglogge. Pokračujeme dole po ulici Kramgasse, kde si všimneme zvláštne zadebnené dvere na úrovni ulice idúce do podzemia. Až keď uvidíme niektoré otvorené zistíme, že slúžia ako priestory pre bary, kaderníctva či iné služby. Zaujímavé využitie priestoru :).

Bern

Luzern je veľmi populárne turistické miesto, jednak vďaka peknému historickému centrum a jednak kvôli krásnym pohľadom na okolité vrchy – Mt. Pilatus či Rigi. Najslávnejším je most Kappelbrücke, so známymi drevenými vežičkami. Kúsok od neho sa koná aj malý trh. Pekná prechádzka je ku Museggmauer, odkiaľ je výhľad na mesto. V zimnej sezóne je vnútro síce zatvorené, no aj z areálu je pohľad na Luzern veľmi pekný. Opäť odporúčam parkovanie mimo centra, súradnice: 47.0474, 8.3170. Do centra je to asi 20 minút chôdze pešo a to popri rieke s výhľadom na mesto, čiže veľmi príjemná prechádzka.