Holandsko – viac ako krajina tulipánov

Prvá dovolenka 2021 – a keďže sme ešte stále mali čerstvo v pamäti karavanový výlet do Dolomitov z minulého roku, zlákala nás opäť táto možnosť. Tentokrát ale do menej hornatej časti Európy –> do Holanska :).

Cesta to nieje krátka, z Rakúska na hranice cca 10 a pol hodiny. Karavan sme si opäť zajednali cez stránku paulcamper.at, tentokrát čisto nové Fiat Ducato dlhé 6 metrov. Výbava vnútra veľmi podobná tomu minuloročnému, navyše bola iba strešná posteľ (ideálna vec keď máte deti :)).

Karavan

Výhodou karavanu počas dlhej cesty do cieľovej destinácie je samozrejme fakt, že postel nesiete so sebou. A teda keď na nás doľahla únava, zastali sme na pridiaľničnom odpočívadle a na chvíľku si zdriemli. Kontroly na hraniciach kvôli corone neboli žiadne a o 6 ráno sme prekročili holandskú hranicu neďaleko mestečka Arnhem, kde sme si do 9 rána pospali :).

Rôzne tváre Hoge Veluwe

Našou prvou zastávkou bol národný park Hoge Veluwe, kde sme si plánovali požičať bicykle a prebádať ho na dvoch kolesách. Už cestou sem sme si začali všímať neuveriteľne zelenú krajinu a krásne upravené záhrady. Tým, že sama momentálne trávim dosť času v záhrade, všímala som si záhradky o to viac. Po týždni v Holandsku som zistila, že z veľkej časti za ich úhľadné a rozkvitnuté záhony môže práve počasie. Dážď je tu veľmi častý, ale zase krátky a často ho vystrieda slniečko. Ideál pre rastlinky :).

Hoge Veluwe je možné si pozrieť pešo, na bicykli, na vlastnom aute, na koni alebo vrámci organizovanej skupiny. Nám sa možnosť bicykla zdala najlepšia, keďže celý park je celkom veľký (55 km2) a vďaka bicyklom sme si mohli pozrieť veľkú časť. Bicykle sú v cene vrámci vstupného (11,1 EUR na osobu), nečakajte žiadny luxus, bicykle sú bez prehadzovačiek a bŕzd na kormane :). Ako vlastne všetky pouličné bicykle v Holandsku ako sme neskôr zistili.

Zvláštne na Hoge Veluwe bolo to, že sme sa postupne ocitali v rôznych krajinách. Najskôr sme prechádzali cez hustý les, potom cez trávnaté polia a lúky, až sme narazili na pieskové duny. Ak budete mať šťastie, možno uvidíte aj nejakú domácu zver, napríklad líšku, jeleňa alebo dokonca muflóna :). Pre inšpiráciu dole trasa, ktorú sme absolvovali my, myslím, že ideálny okruh pre tých, ktori chcú získať prvý dojem z holandskej prírody, ale nemajú čas stráviť v parku úplne celý deň.

Hoge Veluwe

Holandské Benátky a ako kempovať v Holandsku

Ďalšou zastávkou bolo mestečko Giethoorn, ktoré je často nazývané aj holandskými Benátkami. Tu sa nám spustil celkom hustý dážď, čo však až tak nevadilo, lebo aj za dažďa to tu malo svoje čaro. Stredom mestečka tečie malá riečka, videli sme tu aj počas dažďa niekoľko kajakárov. Cez rieku bol každú chvíľku drevený most a po brehoch opäť krásne, vyčačkané záhrady ako z časopisu. Pomedzi rodinné domy bol aj kopec kaviarní a reštaurácií alebo malých obchodíkov. Tiež sme si všímali typickú holandskú architektúru – tehlové domy, biele okenice no a samozrejme všade naokolo zeleň.

Giethoorn

Na večer sme si to namierili neďaleko mestečka Mirns, kde sme si našli malý kemp na prespatie. Prečo práve Mirns? Ako vášniví kiteri, sme si nemohli kitovanie v Holandsku nechať ujsť. A hlavne, keď Holandsko patrí medzi mekky kitesurfingu. Keďže sa ale ešte nepovažujeme za úplných profesionálov, hľadala som nejaké pláže pre začiatočníkov a Mirns bol jednou z nich. Jedinou dosť veľkou nevýhodou bolo množstvo komárov, ktoré tu boli.

Ešte pár info ku kempovaniu v Holandsku. Na prvý pohľad krajina pôsobí veľmi benevolentne a priateľsky ku karavanom a kempovaniu celkovo. A to práve preto, že karavanov je tu na cestách naozaj veľa. Ale skutočnosť je trošku iná. Wild camping (kempovanie na divoko, mimo oficiálnych kempov a parkovísk) je zakázané a aj dosť často kontrolované a pokutované. Preto sme zažili spanie na divoko len raz počas nášho pobytu a zvyšok sme si platili za kempy a parkovacie miesta (opäť odporúčam mobilnú aplikáciu park4night).

Rybárske dedinky a prechádzka k veterným mlynom

Na severovýchode Holandska je niekoľko veľmi pekných malých mestečiek, kedysi rybárskych dediniek, kde to dnes žije turizmom a gastronómiou :). Ako prvé je mesto Edam s milým centrom a tradičným syrovým trhom, ktorý sa žiaľ počas corony nekonal. Nás najviac očaril Volendam, aj keď tu bolo na môj vkus až priveľa ľudí. Reštaurácie praskali vo švíkoch. Veľmi pekné centrum a príjemná prechádzka priamo popri prístave s výhľadom na malé rybárske loďky.

Edam
Volendam

Holandsko a mlyny, to je asi najslávnejšia kombinácia. Tie tradičné nájdete hneď neďaleko Amsterdamu v Zaandijk (ach tie holandské názvy :)). Hľadajte názov Zaanse Schan. Je tu aj múzeum, niektoré mlyny sú otvorené a vo vnútri domáci ponúkajú výklad alebo tu majú malý obchodík či kaviarničku. Ďalšie veľmi pekné holandské mlyny nájdete kúsok od Rotterdamu – Kinderdijk. Ak trávite deň v Rotterdame, dá sa sem prísť aj loďkou priamo z centra. Ideálne je, ak si požičiate bicykel už v Rotterdame a Kinderdijk si prezriete na dvoch kolesách :).

Zaansche Schan
Zaanse Schan

Nekonečné pláže ostrova Texel

Takmer v každom zozname, čo navštíviť v Holandsku sa spomína ostrov na severe krajiny – Texel. Cesta trajektom z mesta Den Helder trvá iba 20 minút, spiatočný lístok nás stál 37 EUR vrátane karavanu, čo je víkendová cena. Počas týždňa je to o niečo lacnejšie – 25 EUR.

Tak ako zvyšok Holandska, Texel je jedna veľká rovina s dlhými plážami, priestrannými lúkami, kde sa pásli kravy a kozy a sem tam sa objavilo maličké mesto. Ako náhle na ostrov príde trajekt, na hlavnej (a myslím, že jedinej) ceste sa hneď spravia zápchy :). V strede ostrova je mestečko Den Berg, s veľmi pekným centrom, ktoré bolo plné turistov. My sme pokračovali na sever, kde je slávny červený fotogenický maják, ktorý vidieť takmer na každej turistickej fotke Texlu. No a všade sú pláže obkolesené dunami, na ktorých rastie tráva. Vraj je možné v týchto dunách vidieť divé zajace :).

Texel je ideálny na oddychovú dovolenku ak chcete utiecť z ruchu miest a preplnených turistických destinácií. Celý ostrov na mňa pôsobil veľmi pokojne, ľudia sa prechádzali po dlhánskych plážach, vychutnávali si pivo v jednom z lokálnych barov, či bicyklovali. Takisto sme si aj my našli miesto na parkovanie neďaleko pláže, navarili si večeru a vychutnali si západ slnka z postele nášho campera :).

Texel

Upršaný Amsterdam a pláže Zandvoortu

Po návšteve Amsterdamu som prišla na to, že som si už úplne zvykla na život na vidieku :). A že mi to veľmi vyhovuje. Zhon veľkých miest, preprava MHD, všade kopec ľudí mi vôbec (a hlavne počas korony) nechýba. V Amsterdame sme zaparkovali mimo centra a rozhodli sme sa do centra prejsť pešo. V ten deň sme nachodili asi 30 km :D. Okrem toho nás zastihol dážď, takže celkovo toho k Amsterdamu nenapíšem veľa. Strávili sme tu asi 4 hodiny, prešli sa cez slávne kanály, kde to počas slnečného bezkoronového dňa musí byť pekné. Tentokrát tu ale nebolo skoro nič otvorené a celé mesto pôsobilo dosť pochmúrne. Prezreli sme si peknú budovu múzea Rijksmuseum, prešli sa do centra na námestie Dam Square a cez kanály Herengracht, Prinsengracht a Keizersgracht smerovali naspäť k autu.

Amsterdam

Ak by som si mala vybrať, tak viac ma zaujal Rotterdam. Mesto akosi splnilo moje očakávania modernej architektúry a veľkého prístavu. Žlté domy postavené naopak, slávny most Erasmusburg či hotel New York, spred ktorého kedysi vyplával Titanic.

Rotterdam

Večer sme si to namierili do Zandvoortu, kde sme mali v pláne na druhý deň ráno vytiahnuť kity. Našli sme parkovisko hneď pri mori, takže stačilo otvoriť kufor auta a z postele si vychutnávať šum mora a západ slnka. Zandvoort je známy hlavne traťou F1, ktorá bola zhodou okolností len kúsok od nášho parkovacieho miesta :).

Zandvoort

Juh Holandska – tulipány, zmrzlina a more

Vykitovaní v holandských vlnách pokračujeme do mestečka Leiden, ktoré bolo podľa mňa jedno z najkrajších v celom Holandsku. Krásne uličky pomedzi ktoré tiekla malá riečka, všade kvety a farebné domčeky. Vyzerá, že domáci celkovo veľmi obľubujú vysedávanie v reštauráciách a teda takmer v každom druhom dome nájdete kaviareň, reštauráciu či bar. Neodolali sme výborne vynikajúcej zmrzline (IJscafé Danice) a už sme sa zalizovali za mangovou a pistáciovou :).

Leiden

Cestou do Leiden sme objavili krásne tulipánové polia všetkých možných farieb. Najskôr som si na internete hľadala konkrétne miesta, kde sú najkrajšie polia, ale v podstate sú počas sezóny všade. A na juhu Holandska ich je ešte viac.

Tulipánové polia

Posledné veľké mesto, ktoré sme v Holandsku navštívili bol Hague. Nepôsobil na mňa ale tak veľkomestsky ako Amsterdam a Rotterdam. A to asi aj preto, že Hague je aj plážovou destináciou. A samozrejme raj surfistov, kitesurfistov či iných vodných športov. Najslávnejším miestom je určite Schevenigen pláž, ktorú zdiaľky spoznáte vďaka kolotoču a mólu s reštauráciou. Prešli sme sa po pláži až do prístavu, kde sme ochutnali domácu špecialitu herring – surová ryba v pečive s cibuľkou.

Hague

Neďaleko od Hague je aj veľmi pekné mestečko Delft, kde sme tiež strávili pár hodín. Prešli sme si centrum so šikmou vežou Oude Kerk a uličky s obchodíkmi s typickou keramikou z tejto oblasti.

Delft

Rozlúčka s Holandskom na Zeelande

Poslednou zastávkou nášho výletu bol polostrov Zeeland, ale ešte predtým sme sa zastavili na pláži Brouwersdam a opäť trochu pokitovali. Noc sme strávili v kempe neďaleko pláže. Bolo to prvé miesto, kde sme mali trochu problém nájsť voľný nocľah, ale asi to bolo aj predĺženým holandským víkendom v tomto období.

Zeeland je najjužnejšia časť Holandska a z môjho pozorovania patrí medzi oblúbenú dovolenkovú destináciu domácich. Kilometre pláží s jemným pieskom a všade naokolo kempy. Teplota príjemnejšia ako na severe krajiny. Zastavili sme sa v mestečku Veere, ktoré sa nachádza pri jazere Veerse a odtiaľ už smerovali do Belgicka, cez Nemecko až domov do Parndorfu :).